Trénink podle tepové frekvence – 1. část: Základní pojmy

Chcete vědět, jak zvýšit Vaši kondici, vytrvalost a výkon při cvičení?  Rádi byste poznali, jak funguje Vaše tělo během chození, sezení nebo náročného cvičení v posilovně? Chcete zjistit, zda správně zatěžujete Váš organismus během cvičení? Pomůže Vám k tomu měřič tepové frekvence.

Právě tepová frekvence je jedním z nejdůležitějších ukazatelů, který je třeba při jakékoliv pohybové aktivitě hlídat. Toto pravidlo platí jak pro sportovní začátečníky, tak i profesionální sportovce. Každý by měl vědět, v jakých hodnotách se pohybuje jeho tepová frekvence. Ať už během lehkého sportovního výkonu, střední zátěže nebo náročnějšího a těžšího posilování.

Co tedy je tepová frekvence?

Tepová frekvence nám udává počet tepů, které srdce vykoná za 1 minutu a může být velmi dobrým pomocníkem při tréninku. Proto je tepová frekvence (TF) spolehlivým ukazatelem intenzity cvičení a lze podle ní trénink velice efektivně řídit. Všeobecně se puls považuje za objektivní ukazatel srdečně-cévního systému. Cvičení podle tepové frekvence má velkou výhodu v měření. To umožňují měřiče tepové frekvence neboli sporttestery, které registrují srdeční cykly pomocí radiových vln. Tyto přístroje fungují na principu bezdrátového přenosu a přesnost měření je založená na principu EKG. Další zajímavé informace o tréninku podle tepové frekvence najdete například v publikaci „Trénink podle srdeční frekvence“.

 

Jak tedy vlastně probíhá takový trénink podle srdeční frekvence?

Pro trénink podle tepové frekvence je třeba nejprve stanovit takzvané zátěžové zóny. Většina lidí je zná právě jako rozsahy tepové frekvence ve kterých předpokládáme, že se organismus chová určitým způsobem. Sportovci využívají mnoho systémů s různým počtem zón. Ty se vztahují v různé kombinaci k aerobnímu nebo anaerobnímu prahu. Tím dosáhnou maximální tepové frekvence. Dělíme je na dvě skupiny klidovou a maximální tepovou frekvenci.

            Klidová tepová frekvence se měří ráno po probuzení, několik dní po sobě a z naměřených hodnot vytvoříte průměr.

Maximální tepová frekvence se dosahuje při maximálním zatížení a i vrcholový sportovci ji dokážou udržet jen krátkodobě. Tato hodnota je ovlivněná tréninkem a věkem. Pro výpočet maximální tepové frekvence je možné využít i jednoduchý výpočet. Stačí dosadit do vzorce Váš věk.                  

Počítejte tedy 220 - Váš věk

Výsledek nebude zcela přesný, ale pro určitou orientaci postačí.

S výběrem sporttesterů a dalších pomůcek vhodných pro cvičení podle srdeční frekvence Vám také rádi pomůžeme. Neváhejte se na nás obrátit.

 

 

 

 


Rozumím

Tyto stránky využívají soubory cookie, používáním tohoto webu souhlasíte s jejich použítím. Více informací