Elektrokola

Sezóna elektrokol se blíží: Jak vybrat to správné?

Březen končí, sluníčko nabírá na síle a mnoho vášnivých cyklistů už vyrazila na své první letní výlety na elektrokole. Přemýšlíte o jeho koupi i vy? Pojďme se společně podívat na to, jak vybrat to správné.

Jaký typ elektrokola zvolit?

Při výběru elektrokola je důležité nejdříve, stejně jako při výběru klasického jízdního kola, vybrat vhodnou kategorii. Tato volba závisí na tom, jaký typ terénu nebo prostředí budete s elektrokolem nejčastěji zdolávat.

  • Městská elektrokola. Tato elektrokola vhodná pro ty, kteří se potřebují pohybovat převážně na nenáročných zpevněných silnicích, ale i po polních cestách na krátké až středně dlouhé vzdálenosti. Mezi plusy u těchto kol je malá hmotnost baterie, snadný nástup i ovládání pro denní užívání.
  • Treková elektrokola. Pokud hledáte univerzální elektrokolo na cestování jak po silnicích, tak po lehkém terénu na střední až dlouhé vzdálenosti, tento typ elektrokola bude přesně pro vás. Kolo vám nabídne dlouhé dojezdy, kvalitní komponenty, jsou lehká a mají velmi vyvážené jízdní vlastnosti.
  • Horská elektrokola. Horský typ kola všichni, kteří hledají kolo nejen pro jízdu ve městě, či cyklostezkách, ale hlavně po lesních a horských nezpevněných cestách. Mají perfektní výkon a kvalitní komponenty. Dále disponují odpruženou vidlicí, většinou kotoučovými brzdami. Rozhodně vám nabídnou největší zážitek z jízdy.
  • Celoodpružená horská elektrokola. Tento typ elektrokol se hodí především do náročnějšího a horského terénu, pro sjezdy, ale i pro výlety do přírody, kdy vám poskytne opravdu vysoký komfort. Konstrukce totiž krásně kopíruje nerovný terén a vy si tak můžete užívat jízdu na maximum.

Umístění elektropohonu

Podívejme se nyní na to, co dělá elektrokolo elektrokolem – na elektropohony a jejich umístění, které je důležité řešit zejména z pohledu vyváženosti jízdních vlastností, dojezdu a komfortu při jízdě.

  • Elektropohon v předním kole. Ten se dnes prakticky nenabízí. Za nízkou cenou byste totiž našli řadu negativních vlastností, mezi které patří nízký výkon, dojezd a vysoké zatížení přední části spojené s prokluzováním předního kola, a to zejména v terénu.
  • Elektropohon v zadním kole. Tento typ nabízí vysoký přenos točivého momentu a tak velmi dobrou míru akcelerace a zároveň neprokluzování kola v terénu. Ocení jej ti, kteří chtějí jezdit často bez dopomoci elektromotoru a pomoc elektromotoru zapínají pouze v náročných výjezdech a únavě.
  • Elektropohon ve středu kola. Z pohledu vyváženosti jízdních vlastností, dojezdu a plynulosti dávkování-efektivity elektropohonu je tento typ asi nejoptimálnějším řešením, které se u současných elektrokol objevuje. Dosahuje dlouhých dojezdů, vysokého jízdního komfortu a velmi přirozeného a příjemného pocitu z jízdy. Mezi nevýhody patří především vyšší cena a nároky na kvalitnější komponenty.

Baterie a její umístění

Pro svou kvalitu se dnes používají výhradně lithiové baterie, které mají výborný poměr mezi hmotností, výdrží, životností a cenou. Nabíjet je můžete klidně po krátké jízdě. Z hlediska vyváženosti těžiště, manipulace s kolem a podobně byste měli řešit i umístění baterie.

  • Baterie na rámu kola. Baterie je umístěna tam, kde normálně bývá cyklo láhev – jedná se o ideální místo pro perfektní vyváženost kola při manipulaci. Baterie také nijak nenarušuje design a zachovává klasickou geometrii rámu bez použití nestandardních komponentů. Nevýhodou je omezení prostoru pro zmiňovanou láhev na vodu.
  • Baterie umístěná  na nosiči kola. Velmi častý typ u městských kol. Tento typ se vyznačuje jednoduchou manipulací s dobíjením baterie. Přirozeně jeho slabinou je horší vyváženost kola díky posunu těžiště.
  • Baterie na sedlové tyči. Jedná se o velice výhodný typ z hlediska vyváženosti kola a nenarušení designu kola. Prodlužuje se však rám kola a řetěz.
  • Integrovaná baterie. Speciálním typem je ještě integrovaná baterie přímo v rámu kola – osloví vás především proto, že nijak nenarušují vzhled kola. Nicméně je třeba si uvědomit, že díky této integraci bude vždy rám o něco těžší, baterie bude mít větší sklon k přehřívání a horší přístup pro manipulaci.

Velikost rámu

Velikost rámu doporučujeme otestovat osobně – např. na některé z našich prodejen v Praze, Brně, Liberci či Plzni. Orientovat se lze také dle tabulkových doporučení.

Máte-li zájem o koupi elektrokola, určitě se zastavte na některé z našich prodejen a pobavte se s našimi vyškolenými specialisty. V případě dotazů můžete také zavolat na naši zákaznickou linku na telefonním čísle 602 119 550, která je vám k dispozici každý všední den od 9:00 do 18:00 hodin.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.